En sejler historie skrevet af Jens Sørensen.
Hele mit liver drejer sig om både og livet på havnen, atmosfæren og alle de skønne mennesker der er i det miljø, og som vi møder på de mange sejlture.
Pia og jeg startede i en Viking 28 stålbåd, fin båd men vi ville gerne noget mere og lidt hurtigere, så vi købte en Riviera 34, rigtig fin båd som har sejlet os på de mest fantastiske ture.
Efteråret 2014 siger jeg til Pia, hvad vil du med fremtiden?
Hun ville gerne sejle noget mere om sommeren og rejse en tur sydpå om vinteren.
Jeg går med en drøm om at bo i båden, så kan vi jo nyde at stå op og bare kikke på vandet, se solen stå op og gå ned, sejle når vi har fri, vi skal ikke til at pakke noget, for vi har jo det hele i båden, nu ved jeg jo godt at solen ikke skinner i Danmark hver dag, men en regnvejrsdag kan jo også ha‘ sin charme, om ikke andet kan man jo tænde oliefyret og tage en god bog med under tæppet.
Vi kan sælge alt det, som er i overskud, hus møbler indbo mm.
Vi beslutter at det vil vi gøre, det skal i hver fald prøves, måske kun i et par år, men så har vi da prøvet at leve en drøm ud, mange går jo med en drøm om et eller andet projekt, men de færreste får gjort noget ved det, vi ville prøve det.
Vi besluttede at Riviera 34 var for lille, der skulle noget større til, og vi vidste godt hvad det skulle være, nemlig en Azimut 39, en rigtig fin båd fra Italienske Azimut.
Rivieraen bliver sat til salg først i februar, alle snakker jo om at det var ikke så nemt at sælge både i den prisklasse lige i tiden, så vi kunne lige så godt komme i gang. Vi fik over 100 henvendelser på båden, og den første som vi havde kontakt med, købte båden til prisen, det var godt nok en ældre båd (1994) men 100 % i orden og med en totalt renoveret motor, var jo nok det, der gjorde det så nemt, at sælge den.
Vi gik på jagt på nettet, så på både i Italien, Kroatien, Holland og England, udbuddet var stort, havde også kontakt men bådmægler i Aarhus, som nok er ham der har den største erfaring med import af både til Danmark, og som rigtig gerne ville hjælpe os, med kontakter papir, og transport.
Azimut er jo ikke så udbredt i Danmark endnu, de både der er her, er alle brugte og importeret.
Pludselig dukker der en Azimut 39 op på nettet i Danmark, den lå i Fredericia, og da vi skulle på bådmesse, så var det jo oplagt at se på den samtidig, og det var en rigtig fin båd, (se galleri)
Båden var importeret af et par først i tresserne, deres drøm var at sejle på de Hollandske floder og en tur til Paris de næste 5 år, der blev brugt rigtig mange penge på nyt udstyr, nye madrasser køkken, kortplotter, radar, læderstue og meget mere, desværre var det ikke lige noget for dem, turen varede kun 4 måneder, men for os var der jo en båd spækket med udstyr og til en fornuftig pris.
Rigtig fin båd, vi handlede et stykke tid om båden, vi så den flere gange på land, alt blev gået igennem, der blev lavet en handel med forudsætning af, at det hele fungerede som det skulle, når båden kom i vandet.
Vi pakkede bilen med alt det udstyr vi plejer at ha´ i båden, så gik turen til Fredericia til prøve sejlads. Båden fungerede rigtig fint og alt var i den skønneste orden, og der blevet givet hånd på handelen, alt vores grej blev læsset i båden, vi lejede en plads i Fredericia til om lørdagen.
Vi tog toget fra Frederikshavn lørdag morgen til Fredericia, fuld af forventninger, alle vores spare penge var brugt, men vi var på vej ud i vores livs drøm, hvad vi heldigvis ikke vidste, var at det ville blive en weekend i vores liv, vi aldrig vil komme til at glemme. Vi kom ned til båden, pakkede ud og alt får en plads, jeg så lidt på kortplotteren og alle de nye instrumenter, motoren fik også lige et tjek, og vi hygger i båden. Vi beslutter at tanke ved 22 tiden, for så kan vi blive liggende ved tankanlægget om natten, jeg kender jo ikke dieseltankens fortid, så jeg kom dobbelt portion additiver i som det anbefales, jeg tanker 300 liter diesel oven i de 200 liter, som var I tanken i forvejen i hver side.
Søndag morgen sætter vi kursen nordpå mod Hals ca. 4,5 timers sejlads med 2000 omdr. og 18 knob stille og roligt, vi skulle jo ikke nå noget, vejret var lidt grumset, fin regn NV vind 10-12 SM, ikke noget problem, vi har ofte været ude i meget hårdere vejr, for i Frederikshavn blæser det ofte 10-12 SM. Maskinerne kører rigtig godt og alt fungerer, da vi når op syd for Århus bugt og har Tunø nord for og Samsø på styrbord, bliver der noget mere sø 1,5-2,0 meter bølger, ikke den skønneste sejlads, men vi skal jo bare lige forbi Tunø, så kommer vi om på læ siden, Pia sidder og læser i et blad, jeg holder udkik, båden sejler jo på selvstyre, jeg har lige optaget en lille video på telefonen, den vil jeg sende til min gode ven, han vil så gerne sejle, men han bliver så søsyg, og kun med ordene ”nok godt du ikke er med i dag” mens jeg ser efter hans nr. kommer uden varsel et brøl fra styrbord motor, kan bare se nålen i omdrejningstælleren, styrter i kælderen, fuldstændig som en stor kæmpe der tager ved skruen og holder ved, total død på en gang, jeg tager lidt af farten, og går ned i maskinrummet, ikke noget i racor filteret andet end ren og klar diesel olie, og motoren lugter ikke varm, prøver at starte igen men ingen liv, nu er det jo lidt vanskeligt at teste en masse i det vejr alene, Pia prøver at starte den igen mens jeg er i maskinen, men vi kan ikke kommunikere, da bagbord motor kører lystigt derud af, jeg kan konstatere at der ikke kommer noget diesel til pumpen, det lød som en kvælning af motoren, der er dannet vakuum i pumpen, men hvorfor? mit racor filter er jo helt fyldt med ren og klar diesel?
Jeg siger til Pia at vi må søge i nødhavn på Aarhus kanten, og hun må finde en havn så vi kan finde problemet, hun blader i Havnelosen der går vel et par minutter, så dør bagbords motor akkurat som styrbors motor, min første kommentar til Pia var ”nu er der sku langt til Hals på en bovpropel”
Nu var gode råd dyre, der skulle tænkes klart, nu kunne vi for alvor mærke de 10-12 SM og 2 meter bølger, Pia nåede lige og gribe fjernsynet, mens alt susede rundt, bord røg fra side til side, jeg slog alarm til SOK de spurte om vi var i livsfare, det var vi jo ikke på noget tidspunkt, de fik vores position og ville sende en redningsbåd. Men det var ikke behagligt når båden vippede fra 0-2 meter, vi tog redningsveste på, jeg tog så en af de svære beslutninger, der var jo split i ankeret, den måtte jeg fjerne, ikke den mest spændene opgave, som Spiderman kravlede jeg over dækket og ud til ankerspillet, jeg fik fjernet splitten, kørte de 60 m kæde ud, jeg kunne mærke at ankeret ikke kunne få bundbid, men ankeret hoppede hen over bunden, prøvede at hale ind, og ud igen, det jeg ikke vidste var, at man har kystsikret vest siden af Samsø, men klart nok, ellers havde havet jo taget Samsø, vi nærmede os hurtigt Samsøs kyst.
Vi blev skyllet næsten helt ind på kysten, et stenrev med sten så store som en knytnæve.
Her lå vi så og ventede på hjælp, det var nogle hårde timer, her lå vi med vor livs drøm og kunne ikke gøre noget, andet end at tænke, får vi nu smadret vores nye båd, det larmede så meget i båden, som om man tager en plastbalje over hovedet, og så får en til at gnide den med stabilgrus frem og tilbage, det var helt umuligt at snakke i båden, hver gang der kom en bølge vippede vi fra 0-1,5 meter.
Tankerne fløj igennem hovedet, vil båden klare det, dækker forsikringen, vi havde jo ikke betalt noget, havde ikke fået forsikringspolicen, kun en bekræftelse på mail, noget psykisk belastende.
Båden klarede desværre ikke Samsøs kystsikring, efter en time gik alarmen og der var hul af bunden, efter 2 timer var hjælpen fremme, men det var for sent, hvis de trækker os fri vil vi jo synke, så vi fik 2 minutters betænkningstid, vil vi blive i båden? eller tage med HJV kutteren, der var 2 km til fast vej og 14 km til færgen, båden kunne der jo ikke ske mere med, så vi valgte at tage med HJV kutteren, så de sendte en gummi båd ind efter os. Jeg må nok sige, jeg har ofte grinet lidt af de hobby krigere, men jeg må sige at det var et super professionelt mandskab, der kunne deres kram, vi vidste ikke at HJV kutteren var fra Kalundborg, så det var der, de tog os med til, skulle lige høre det igen ”Kalundborg” havde nok satset lidt på Aarhus, men det viste sig at de var på patrulje på øst siden af Samsø da de fik alarmen, det er svaret på at det tog 2 timer inden at de var fremme.
Men rigtig stor tak skal lyde, til hele personalet på HJV kutteren fra Kalundborg, de var helt fantastiske vi fik et varmt bad og blå kedeldragter på, og der kom frokost på bordet og varm kaffe, maskinmesteren kom og hentede vores våde tøj, og da vi efter 3,5 time var i Kalundborg var vores tøj tørt, de kørte os til Slagelse, hvorfra vi kunne tage toget hjem til Frederikshavn, tak I var helt fantastiske.
Mandag morgen sidder vi hjemme I Frederikshavn, kl 9,15 melder jeg skaden til forsikringen ”Pantaenius” jeg forklarede hele forløbet, nu er jeg jo en stor smed og motormand vi pylrer jo ikke, men tror nok mine øjne blev lidt blanke da agenten fra Pantaenius siger, bare tag det roligt vi skal nok hjælpe jer, der faldt en stor sten fra mit hjerte.
Må indrømme at jeg havde hørt om nogle der sparer penge ved at forsikre deres både i udlandet, og nogle har da også sagt, så dyr en båd skal I forsikre via en stråmand i udlandet, jeg er nu rigtig glad for at vi forsikrede ved Pantaenius, de har udvist en helt fantastisk service, og havde hel styr på forløbet, hele korrespondancen med bjærgning, vi blev hele tiden orienteret om forløbet og hvor vores båd var, allerede mandag kl 12,30 blev vi kontaktet af agenten fra Pantaenius, han var på vej til Samsø, for at få et overblik over skaderne. Vi kom selv til Samsø og tømte båden for personlige ting om eftermiddagen, det var hårdt igen at skulle forlade den, men kl 16.30 blev vi igen kontaktet af agenten fra Pantaenius, nu var der helt styr på sagen han holdt møde med politi, strandfogeden, og entreprenøren. Om natten udvidede de en 2 km lille markvej ned til båden gravede igennem diget.
Tirsdag morgen kom der lastbiler fra Aarhus med 90 køreplader som blev lagt helt ned på stranden, til middag kom en blokvogn og mobilkran, Samsø færgen gik en ekstra tur om aftenen, hvor den bakkede ind til Hou, da der kun var fribord i den ene ende, alle ydede en stor og fantastisk indsats for at bjærge vores båd.
Jeg tænkte nu kom der nok et kæmpe efterspil med Pantaenius, men de har kun fået en forklaring pr. telefon og en skadeanmeldelse, ikke så meget som et kritisk spørgsmål, eller kunne I ikke have gjort sådan eller sådan, på ingen måde.
Jeg kan varmt anbefale Pantaenius, og tak for den måde vi blev behandlet på.
Nu ligger der ca. 600 – 700 timer på værft for at få båden klar igen, men 1. april så sejler vi igen, (se galleri).
Men det har kostet meget tid og mange extra penge.
Håber ikke nogen skal opleve det samme som os.
Hvad var så årsagen?
Jeg har rykket I mit hår mange gange siden, for med det kendskab jeg har til både, så burde der være nogle alarmklokker der ringer, endda når jeg ved hvor den har sejlet, Holland og Frankrig, der er der uden tvivl tanket diesel olie med vand i og det er jo grundlaget for dieselpest. En Azimut er forsynet med en magnetventil hvor diesel olien kommer ud af tanken, en sikring hvis der bliver brand ombord, det er jo i princippet godt nok, men at der var monteret et filter I magnetventilen, det vidste jeg så ikke, det var filteret i magnetventilen der var stoppet med dieselpest (se galleri), det var der proppen sad, og det var også årsagen til at jeg ikke kunne se nogen urenheder i mit racor filter, når man blokerer for flovet i dieselrøret, så bliver der jo vakuum I pumpen, motoren hoster ikke som når et filter er ved at stoppe, eller man er ved at køre tør, men motoren dør i et hug,
Efterfølgende
VI har nu udvidet vores firma med et mobilt suge og filtrerings system, det anbefaler vi os med over hele landet, vi bundsuger din tank, om nødvendigt monterer vi en inspektions lem, rengør tanken, renser dieselolien for vand og andre urenheder, og du får den tilbage i den rengjorte tank
Køber eller importerer du en båd, der kender du jo ikke tankens indhold og fortid, min anbefaling er få tanken tjekket, så du ikke skal sidde i samme situation som os, det koster en masse ærgrelser tid og penge.
Så tjek tanken, vær forsikret inden du sejler en sømil.
Vi renser også havnetanke, entreprenørtanke og alle former for diesel maskiner.